KUVIA YHTEISISTÄ TAPAHTUMISTA

Kaupunki kohteena

Zen-valokuvausretken valokuvien nettikatselmus

Tervetuloa Zen-valokuvaretken valokuvien nettikatselmukseen. Retki tehtiin 5.10.2019 Helsingin Puu-Vallilaan ja kuvaajat ottivat valokuvia myös retken jälkeen eri puolilla Helsinkiä.

Linkki ohjaa sinut Kuvailla.fi sivustoon. Sivulla on tietoa Zen-valokuvauksesta ja myös linkkejä aikaisempiin Zen-valokuvausretkien kuviin.  Tästä linkistä pääset kuuntelemaan ja katsomaan Helsinkikuvia.

Kuvia Lammin elokuun retriitiltä 2018

Kokoonnuimme tutuksi tulleeseen tapaan Lammilla, Kataloisten koululla, elokuun helteisinä päivinä 1 – 5.8. Bodhidharma ry:n järjestämään retriittiin. Retriitin aikana noudatettiin ohjelmaa, joka alkoi klo 05.00 ja päättyi klo 21.00 : aamunotkistelua, kumarruksia, mietiskelyä, lausuntaseremonioita, opetuspuheita, hiljaista kävelyä ja mietiskelyä luonnossa, tarkkaavaista työskentelyä, lootusjoogaa, teetä ja ruokailua hiljaisuudessa.

Opettajina toimivat zen-munkit TaeHye sunim ja Kusalananda, molemmat Italian Lericin MusangAm-temppelistä.

Retriitin teemana oli: Kohteellinen ja kohteeton meditaatio.

Kuva1. Harjoittajat kuuntelemassa opetuspuhetta. Osallistujia tuli eri puolelta Suomea, pääkaupunkiseudulta, Lahdesta, Turusta, Vaasasta, Seinäjoelta, Kemiöstä ja Jokioisista.

Kuva2. Opettajamme TaeHye sunim ja Kusalananda valmistamassa Bodhisattva-noviisia Seppo Sagaramitra Nuortevaa (valkoisessa paidassa) bodhisattva-seremoniaan.

Kuva3. Lahti zen-ryhmän Tuula Hyvärinen ja Bodhidharman Ulla Mudita heittämässä kukkien terälehtiä bodhisattva-noviisin ylle rituaalin mukaisesti.

Kuva4. Seppo Sagaramitra Nuorteva sitoutui kulkemaan valaistumistietä ja noudattamaan bodhisattva-lupauksia. Merkkinä sininen ojokasa, eli pienoiskaapu.

Kuva5. Kumarrukset ja kiitokset alttarille päin, opettajien TaeHye sunimin ja Kusalanandan johdolla.

Kuva6.  Loppuseremonian ja vapaan keskustelun jälkeen jää tyhjä tila…..

Kuva7. ……mutta täällä me olimme – ja tänne me palaamme jälleen.

Kuvat: Mikko VimalamitraTeksti: Teksti: Ulla Mudita

Kuvia Bhante Muditon Suomen vierailusta v. 2018

Australian Bodhiyana luostarissa toimiva suomalainen munkki Bhante Mudito vieraili kotimaassaan alkukesällä 2018. Hän johti Bodhidharman vesak-juhlan la 26.5. ja su 27.5. vierailimme yhdessä Thai-temppelissä Nurmijärvellä. Ennen paluutaan Australiaan hän vieraili Vimalamitran kyydissä Turun vietanamilaisessa temppelissä 23.6. ja 24.6. hän johti Dharmajaatran yhdessä Vimalamitarn kanssa Helsingin Alppipuistossa ja sen jälkeen johti sunnuntaiharjoituksen Sampokeskuksessa.

Kuvia tästä vierailusta.

Zen-valokuvausretki talven valoon

Retki tehtiin 2.12.2017 Inkoon Kopparnäsiin.

Tästä Valokuvagalleriaan

Joulukuun toisena päivänä aamu aukesi lupaavan aurinkoisena. Lähes koko viikko oli satanut lunta tai tuuli tuivertanut sadetta. Retkelle oli ennakkoilmoittautunut kaiken kaikkiaan yhdeksän osallistujaa. Meitä lähti retkelle kuitenkin vain viisi. Arvelin viikon kelien vaikuttaneen osallistumispäätöksen perumiseen. Älkää huoliko poisjääneet, retkiä on luvassa kevättalvella. Tulevaa ohjelmaa voit tarkastella www.kuvailla.fi tapahtumasivulta

Lähdimme liikkeelle Buddhalainen Keskus Sampon pihalta pikkuautolla kohti Inkoon Kopparnäsiä, joka on n. tunnin ajomatkan päässä. Paikka on meren rannalla ja karttoihin alue on merkitty virkistysalueeksi. Tarkempi perehtyminen kertoo alueen kuuluvan Imatran Voimalle, “ Imatran Voima hankki Kopparnäsin 1960-luvun lopussa, jolloin aluetta suunniteltiin atomivoimalan sijaintipaikaksi. Voimalaitosta ei rakennettu, mutta manneraluetta on käytetty mm. energiayhtiön koulutus- ja tutkimustarkoituksiin sekä henkilökunnan virkistykseen.” (http://www.uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi/index.php?k=13399)

Perillä kävin läpi aikataulut ja kuinka valokuvausretkestä tulee oikea Zen-valokuvaustapahtuma. Avainsana on hiljaisuus. Jos pyrähdämme metsään kavereiden kanssa, niin vain käy, ihan jo jälleennäkemisen riemusta, ihmiset puhua pulisevat, vertailevat kameroita. Silloin ei näe kohteita ja valokuvaukseen on vaikea keskittyä. Hiljaisuus ja läsnäolo ovat meditaation perusteita. Liikkumalla hitaasti, mieli tyynenä ja avarana, näemme kohteet sellaisina kuin ne ovat omassa luonnossamme. Zeniin kuuluu pyrkimättömyys. Emme ole hakemassa jotakin hienoa valokuvaa jollekulle toiselle, vaan toteuttamassa omaa näkemistämme.

Zen-valokuvauksen perusteet lepäävät Itä-Aasialaisessa esteettisessä taidekäsityksessä, tavassa tarkastella luontoa, tiloja ja mittasuhteita, miten asiat ja kohteet ovat ja vaikuttavat toisiinsa. Puutarhataide, joka on levinnyt Kiinan hoveista Koreaan sekä erityisesti Japaniin ja aina Vietnamiin asti, sisältää visuaalista koodistoa, josta on syntynyt esittämisen seitsemän zen-periaatetta. (kevättalvella aiheesta on tulossa koulutustilaisuus).  Retkellä emme toki puhuneet estetiikasta. Ohje oli hengittää ja tiedostaa tarkasti askeleet kallioilla kuljettaessa. Meren rannan kalliot ovat veden äärellä liukkaita johtuen merivedestä, joka kastelee kallion päällä olevaa levää. Toiseksi, yöllä satanut lumi teki omalta osaltaan kalliot myös liukkaiksi. Onneksi kaikki meni hyvin ja nilkan nuljahduksia ei sisältynyt retkeen. Olin lähettänyt etukäteen osallistujille postia, jossa oli ohjeena: ”Näe pysymättömyys ja muutos. Arvosta selkeyttä. Vältä koristeellisuutta.” Vielä valokuvauksen yleisohje: ”Pelkistä! Kuvaa valoa, muotoja värejä tunnelmia ja mielentiloja”.

Meren rannan valo oli vaihtelevaa. Aurinko siilautui välillä dramaattisesti valovirroiksi pivien rakosista. Meren värit vaihtelivat pilvisyyden ja aallokon mukaan. Rannan heinikko puiden juurilla oli vahvan keltaista. Taustalla aallot, jotka olivat kuin maisemaa eläväksi tekevää kohinaa. Talven valo ja hetkellinen pieni sade kulki yli, kunnes oli aika kokoontua hiljaiselle aterialle. Teimme tulet ja kaivoimme pussukoista eväitä. Koivuhalot nuotiokatoksessa tuoksuivat, liekit rätisivät ja takki haisi useamman päivän savulta. Vietimme yhdessä hiljaisuutta. Lopuksi palasimme vastahakoisesti puheeseen. Kaikilla oli kokemuksia ja kamerat täynnä kuvia.

Katsojana voit pohtia, mikä sitten on sitä zeniä ottamissamme kuvissa. Onko se hetki, kun painaa kameran laukaisinta? Vai se kuvaajan hetki kohteen äärellä? Tai se pieni liikahdus jossakin otsaluun takana, kun kohde ja kuvaaja katsovat toisiaan? Vai onko se koko kokemus ja elämys siitä retkestä, sitä elähdyttävää olemassaoloa ja jonka äärellä olemme koko ajan? Nämä kuvat voivat aueta tyynelle katsojalle johonkin sanattomaan.


(c) Kuvat ovat kuvaajien omaisuutta ja käyttö ilman lupaa rikkoo EU-alueella olevaa
lakia tekijänoikeuksista ja universaaleja eettisiä periaatteita.

Zen-valokuvausretken vetäjänä 2.12.2017 ja tämän artikkelin kirjoittajana oli
Mikko Vimalamitra Koponen. Hän toimii Bodhidharma-yhdistyksessä
meditaatio-ohjaajana sekä Dharma-opettajana.

Tästä Valokuvagalleriaan

Bodhidharma ry:n 70 vuotisjuhla ja yhteinen vesak

Yhdistyksemme 70-vuotisjuhlaa ja Suomen Buddhalaisen  Unionin yhteistä vesakia vietettiin lauantaina 13.5.2017  klo 10-19 yhdistyksen tiloissa Buddhalainen keskus Sampossa. Päivään osallistui runsaasti buddhalaisia yli kymmenestä eri järjestöstä. Juhlaan osallistui mm. kolme theravadamunkkia. Aamupäivällä oli resitaatiooita paaliksi ja tiibetiksi, Ydinsuutra luettiin suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Päivän aikana saimme kuulla ja myös nähdä videolta muisteluja yhdistyksen eri vaiheista. Iltapäivän aikana luettiin kertomuksia Buddhan syntymästä ja valaistumisesta bansurihuilun säestyksellä; yhteislauluohjelmaan kuului mm. Maammelaulu. Lopuksi zenpappi Mitra Virtaperko ohjasi zazenin ja Taehye sunim bodhidharmalaisen meditaation.
Oheisessa kuvassa osa osallistujista.

Kiitokset kaikille osallistujille!

Juhlapuhe:

Arvoisa opettaja Taehye sunim, arvoisat vieraat!

Buddhismin Ystävät ry. syntyi vuonna 1947 kiinnostuksesta buddhalaisuuteen, vailla Suomessa olevia esikuvia. Jussi Snellman, Antti J.Aho ja Mauno Nordberg, myöhemmin myös Leo Hilden, olivat uuden edessä. Suomenkielistä materiaalia buddhalaisuudesta ei ollut paljonkaan. He joutuivat etsimään tietoa sen ajan keinoin. Tiedon hakeminen vaati innostusta ja sisäistä paloa, samoin materiaalin kääntäminen suomeksi. Nämä miehet uskoivat siihen, mitä tekivät, ja halusivat jakaa löytämänsä tiedon myös muille. Mahasangha, suuri henkisten harjoittajien yhteisö, oli luotu.

Yhdistyksen toiminta hiipui 1980-luvun alussa, elpyäkseen vuonna 1985 munkki Taehye sunimin johdolla. Buddhismin Ystävät muutettiin vuonna 1998 Bodhidharmaksi, koska tarvetta yleisbuddhalaiselle järjestölle ei enää ollut. Vanhimpana suomalaisena buddhalaisena yhdistyksenä Bodhidharma on ollut esikuvana monille uudemmille yhdistyksille, jotka edustavat eri koulukuntia buddhalaisuuden laajassa kentässä.

Monista länsimaalaisista buddhalaisista yhteisöistä Bodhidharma poikkeaa siinä, että opettajamme Taehye sunim on vuosikymmenien ajan perehtynyt ja kouluttautunut buddhalaisuuteen alkuperäisissä buddhalaisissa kulttuureissa. Tämän päivän Bodhidharma perehtyy buddhalaisuuden opetuksiin laaja-alaisesti, kaikkia aitoja buddhalaisia harjoitusperinteitä kunnioittaen, harjoittaen luonnollista, yksinkertaista ja pelkistettyä mietiskelyä.

Ilman yhteisöä ei ole yhdistystä. Jokainen sen jäsen on merkittävä. Bodhidharman 70-vuotinen historia ei olisi ollut mahdollista ilman henkisiä harjoittajia. Yhä useammat hakevat Dharman syvempää merkitystä.

Elämme arvaamattomassa maailmassa, jossa uhkakuvat muuttuvat todellisuudeksi, koskettaen jokapäiväistä arkeamme. Saamme päivittäin lukea ja kuulla yhä lisääntyvistä, järjettömistä terroriteoista ja sotien aiheuttamista kärsimyksistä. Nämä uhkakuvat muuttavat käsitystämme ihmisistä ja maailmasta, jossa elämme. Joudumme kysymään itseltämme, missä ovat inhimillisen elämän rakennusaineet, kaikkea elämää kunnioittava elämäntapa, kaikki ne arvot, joihin haluamme uskoa.

Emme selviä yksin. Tarvitsemme toisiamme, ja Dharmaa, joka on osoittanut vuosisatoja voimansa ja ajankohtaisuutensa erilaisissa tilanteissa. Tarvitsemme henkisten harjoittajien yhteisöä ja sen tukea. Tarvitsemme henkisen Tien opettajia, jotka tietävät, kertovat ja opettavat niille, jotka tietoa haluavat. Tieto luo jatkuvuutta ja yhteisyyttä. Tiedon kautta voimistumme.

Yhteisö, joka kunnioittaa samoja arvoja, jolla on yhteinen näkemys ja yhteinen pyrkimys, edistää rauhaa maailmassa. Tämän vuoksi yhteishenki eri buddhalaisten yhteisöjen välillä on entistä tärkeämpää. Satavuotiaan Suomen juhlavuoden teema on: Yhdessä. Yhdessä voimme toteuttaa hyviä tekoja ja muuttaa maailmaa paremmaksi.

Toivotamme teidät kaikki Bodhidharman puolesta tervetulleiksi!

Vpj. Ulla Mudita, Bodhidharma ry.

Juhlaruno:

Idässä Dharman liekki leimahti
2500 vuotta sitten,
mutta oli se ollut olemassa
jo ajan alusta.

Suon maahan tuo
kokko alkoi kohota
seitsemän vuosikymmentä sitten,
mutta oli se ollut olemassa
jo ikuisuuksia.

Ei sitä voi vihan miekalla
tuhota.
Ei sitä voi halun järvellä
sammuttaa.
Ei sitä voi pimeyden suohon
hukuttaa.

Harjoittaja jauhaa
minän loveen
ja neitsytmieli säteilee
ikuisesti
alkuräjähdyksen valoa.

Jukka DaiKan koji, Lahti Zen

ZEN-VALOKUVAUSRETKEN VALOKUVAGALLERIA

ELÄMYS RATKAISEE. VALOKUVA ON HEIJASTUS INNOSTUKSESTA.

kamera-1

Ajattelen valokuvan olevan heijastuksen, kuvajaisen kokemuksesta, hetkestä tai tapahtumasta. Katsoja toki voi päättää, onko kuva Zeniä tai tavoittanut taivaan Taoa. Luonnossa kuvaaja ei ennätä ajatella katsojia eikä se edes ole tarpeen sille, joka nauttiiluonnossa liikkumisesta ja vapaasta valokuvauksesta ja jonka leipä ei ole riippuvainen tilaajasta.

Kun nyt tuossa on tuo trendikäs sana “Zen”, on hyvä avata käsite ja purkaa se mahdollisuudeksi vapautua “hyvästä valokuvasta”. Vapautua ennakkosuunnittelusta jotakin toista varten otetusta kuvasta ja näyttämisestä sekä huolehtimisesta; – “onkohan tämä hyvä kuva”? Miten voi olla vapaa kaikesta, mikä rajoittaa kuvaamista? Älä ajattele – kuvaa!

Zenin yhteydessä on puhuttava buddhalaisesta meditaatiosta, koska se on keskeistä buddhalaisuudessa. Buddhalaisuudessa tunnetaan eri syvyysasteisia meditaatioita ja yksinkertaisimmillaan Sanskritin sanalla Dhyāna tai Jhāna (Pali), joka lausutaan suurin piirtein Dhyaana, jolla tarkoitetaan meditaatiota. Sana on japaniksi Zen, kiinaksi Chan, koreaksi Seon ja vietnamiksi Thien. Käsite  vain lausutaan erilailla eri maissa. Pelkkä Zen ei vielä kerro, minkälaisesta meditaatiosta on kyse ja miten sitä voi metsässä harjoittaa. Vaeltaja voi istahtaa kannon nokkaan ja antaa arjen kiireiden mennä menojaan ja odottaa, että mieli tyyntyy, hengitys tasaantuu, keho ja koko olemus tuntuu rennolta ja ajatukset rauhoittuvat. On hyvä istua hetken verran (10-15 min) ja hengittää metsää, sen tuoksuja. Kun havaitsee itsensä tyyneksi, nousee ja lähtee vaeltamaan aistit tarkkaavaisena metsäpolulla. Tarkkaavaisuus on tärkeää, koska polulla ei voi edetä kompastellen. Kulje myös korvat, silmät ja mieli avoimena ja mikä tärkeintä, jos kuljet ryhmässä tai kaverin kanssa, sopikaa vaeltamisesta puhumatta, hiljaisuudessa. Luota siihen, että aihe ja kohde löytää hiljaisen valokuvaajan mielen.

Olen vetänyt ryhmiä hiljaisilla vaelluksilla ja ihmisten kokemus on ollut hämmästynyt. Monet ovat sanoneet, että metsän kokee todellisempana, tarkemmin ja jopa erilaisena elämyksenä kuin, jos puhua porisee päivän tapahtumista yms. Myös mahdollisuus kohdata metsän eläimiä paranee hiljaisella vaelluksella. Tyyni tarkkaavaisuus ovat avainsanoja tässä harjoituksessa.

Bodhidharma ry kutsui facebook-ryhmän kautta ihmisiä osallistumaan Zen-valokuvausretkellä. Meitä kerääntyi lauantaina 24.9. Veikkolan koulun pysäkille viisi innokasta osallistujaa. Reittimme kulki koulun luonnonkivi puutarhan kautta moottoritien sillan yli metsään Kaislammen suunta ja sieltä Siikarantaan. Aluksi metsätie oli leveä ja merkitty viitoin selkeästi oransseilla puihin kiinnitetyillä merkeillä. Tie kapeni kapeaksi metsätieksi ja lopulta kiemurtelevaksi poluksi, jossa risteili suuria puunjuuria, kiven muhkuroita ja märkiä mutaisia paikkoja. Aikaa tälle noin neljän km:n matkalle oli varattu 3,5 tuntia. Meillä oli aikaa, hiljaisuutta ja mikä parasta aurinkoinen päivä ja vaihteleva moni tunnelmainen polku. Siikarannassa hotellilla hörpimme kuumaa juomaa ja kaikkien kasvoilta näkyi retken ja valokuvakokemuksen onnistuminen.

Kaikki osallistuja lupasivat kuvia Bodhidharma ry:n nettigalleriaan.

Joitakin kuvia on käsitelty voimakkaammin tai on tyydytty korjaamaan kontrastia, selkeyttä tai kuvia on rajattu uudelleen. Tässä lista kuvista ja valokuvaajista

01-10 Ari
11-10 Kingfar
21-30 Lincon
31-40 Mikko
41-50 Piia

Tästä pääset katsomaan valokuvia: http://www.bodhidharma.fi/Zen-retki/

(c) Kuvat ovat kuvaajien omaisuutta ja käyttö ilman lupaa rikkoo EU-alueella olevaa lakia tekijänoikeuksista ja universaaleja eettisiä periaatteita.

Zen-Valokuvausretken vetäjänä 24.9.2016 ja tämän artikkelin kirjoittajana oli Mikko Vimalamitra Koponen. Hän toimii Bodhidharma-yhdistyksessä meditaatio-ohjaajana sekä Dharma-opettajana.

Kuvia Lammin elokuun retriitiltä 2016

 KUVIA BODHISATTVAN TIE SEREMONIASTA
6.8.2016

kuva-A-trs

Kuva: Hannele

Erik Punyamitra, Mikko Vimalamitra, Arja Aryatara, Ari Aryamitra ja Jarkko Won Oo. Seremoniassa oppilaat lupautuvat kulkemaan bodhisattvatietä.

Bodhisattva tarkoittaa sanan mukaisesti käännettynä “valaistumisolentoa” eli olentoa, joka haluaa kulkea valaistumistietä ja noudattaa bodhisattva lupauksia.

Retriitti järjestettiin Lammin Kataloisissa, jossa Tavallinen Mieli yhteisöllä
on omistuksessa vanha koulu. Retriitti järjestettiin toisen kerran hyväksi havaitussa paikassa.

kuva-C-h

Kuva: Hannel

Retriin vetäjinä toimivat Sŏn-(Zen)munkit Taehye sunim ja italialainen Taeri sunim.

kuva-B-trs

Kuva: TRs

Bodhisattvalupausten ottajat saivat siniset tai violetin väriset ojokasat (kor., rakusu jap.) eli pienoiskaavut. Lupauksia on neljä suurta lupausta ja kymmenen peruslupausta sekä vielä 48 tarkentavaa lupausta.

kuva-D-h

Kuva:Hannele

Yhdistyksen varapuheenjohtaja Ulla Mudita jakoi valkoiset liljat bodhisattva noviiseille.

kuva-E-e

Kuva:Erja

Kuvassa retriitille osallistuneet harjoittajat. Lammin Kataloisten koulun sali toimii tunnelmallisena mietiskelysalina.

kuva-F-e

Kuva: Erja

Yhteiskuvassa munkit Taehye sunim ja Taeri sunim sekä Bodhidharmalaiset bodhisatva noviisit.

Bodhidharma yhdistys toivottaa hyvää alkavaa syksyä retriittiin osallistuneille.

Comments are closed.