Chan-mestari Hongzhin (1091-1157) sanomuksia

Kaikki asiat saavat alkunsa yhdestä mielestä.  Kun yksi mieli on hiljaa, kaikki ilmennykset lakkaavat.  Mikä on itseä, mikä on muuta?  Koska tällöin ei ole minkäänlaista eriytymisestä, ei edes yhtä atomia voida määritellä.  Kun yksikään ajatus ei nouse, pääset siihen mikä edeltää syntymää ja mikä jää jäljelle “nahkakasan” (ruumiin) hajottua.  Käsittämättömän kirkastumisen piste, kokonainen ja osittumaton, vailla kulmia, reunaa ja jälkiä – sitä ei voida himmentää. Himmentämätöntä sanotaan luontaiseksi tiedoksi. Luontaisen tiedon aluetta sanotaan perussaavutukseksi – loppujen lopuksi ei ole mitään ulkopuolelta tulevaa saavutusta.  Vain tyhjää, avointa, hienovaraista tietoisuutta ilman kuvitelmia, todellista kaiutonta kuulemista.  Niinpä sanotaankin: “Se ei ole silmän ja korvan tavoitettavissa.”  Tämä on salaperäisen soinnun äärimmäinen ydin.  Siitä virtaa valo ja maailmankaikkeus heijastuu kauttaaltaan siinä – se on kaikki.  Paikattukaapuiset munkit ovat kokeneet omakohtaisesti näitä tiloja.  Olennaista on, että emme lainaa kenenkään toisen työkaluja, vaan oivallamme itse kirkkaasti.  Vain siten puutarhani taimet voivat kasvaa.

   Oivaltaessasi kaikkien asioiden tyhjyyden olet vapaa mielen kaikilla tasoilla ja läpäiset jokaisen atomin.  Alkuperäinen valovirta leviää kaikkialle ja sovellat sitä aina voimien ja olosuhteiden mukaisesti.  Kaikki minkä kohtaat on mietiskelyä – kaikkia asioita valaisevaa, tyhjää, yksinolevaa. Tuulen huminaa männyissä, kuun heijastusta vedessä, kirkasta sopusointua.  Mielesi ei harhaile etkä tarraudu ilmennyksiin.  Olennaista on olla sisäisesti tyhjä, avaramielinen ja vastata ulkoisiin ärsykkeisiin hämmentymättä.  Silloin olet kuin kevät joka antaa kukkien puhjeta, tai peili joka heijastaa kuvia; ja pauhaavien virtojen keskellä pysyt luonnostaan tyynenä.

Perinpohjaisesti rauhallisin mielin ja tyynesti eläen näet aikojen tyhjyyden; ei ole mitään ongelmallista, ei mitään esteitä.  Tyhjä, ehdoton ja säteilevä, kirkas ja täysin loistava – se on selvästi olemassa kautta aikojen eikä himmenny koskaan.  Jos tiedät asioiden laidan pelkällä päännyökkäyksellä, et seuraa syntymän ja kuoleman kiertoa etkä tarraudu sen enempää katoavaisuuteen kuin ikuisuuteenkaan.  Halutessasi muuttua sopivalla tavalla muunnut yhdessä miljardien ilmiöpaljouksien kanssa.  Halutessasi pysyä tyynenä peität kuin taivas ja tuet kuin maa – ilmaannut ja katoat, sulkeudut ja avaudut; kaikki riippuu sinusta.

 

Oikea tapa mietiskellä on se, että pelkästään istutaan liikkumatta hiljaisesti tarkkaillen.  Syventymällä saavutetaan tila, jossa ulkoiset syyt ja olosuhteet eivät huojuta.  Tyhjentynyt mieli avautuu ja vastaanottaa kaiken.  Sen heleys on ihmeellinen, se on tasapuolinen ja täsmällinen.  Sisäisesti ei ole kohteisiin takertuvia ajatuksia. 

Takertumatta avara mieli lepää itsessään eikä vajoa henkiseen pimeyteen.  Salaperäisen voiman avulla se vapautuu riippuvuuksista ja tulee täysin omaehtoiseksi.  Tämä hyvän olon tilan ei liity mitenkään tavanomaisiin tunteisiin – tulee vain antaa kaiken mennä ja olla tàysin riippumaton.  Se on äärimmäisen hienovarainen ja olennaisesti henkinen tila.  Kun oivallat sen alustavasti, et enää harhaile turhuuksien perässä, vaan hallitset itsesi aina tyynesti, minne tahansa menetkin.  Koska se on täysin puhdas, se on kirkkaan valoisa.  Koska se on valoisa, se läpäisee kaiken.         

Comments are closed.